Főoldal » Cikkek » Mindenféle

Idézetek, gondolatok

Idézetek, gondolatok

 

 

Évezredek sötétjét elűzi egyetlen gyertya fénye. Ne átkozd a sötétséget, gyújts világot!

Buddha

 

 

Kevesen vállalkoznak az útra, ám még kevesebben vannak azok, akik sikerrel is járnak.

Buddha

 

Ne meditálj - legyél!

Ne gondold, hogy vagy - legyél!

Ne gondolkozz a létről - vagy!

Sri Ramana Maharshi

 

 

A szeretet mindenféle előzetes terv nélkül terjed. Terjed, hiszen ez a természete: a mozgás.

Adyashanti

 

Mindenkinek prárabdhája [sorsa, karmája] alapján méri ki teendőit a cselekedetek Elrendelője. Aminek nem kell megtörténnie, az soha nem is fog megtörténni, bármilyen eltökélten próbálkozzon is az ember. Aminek meg kell, az akkor is meg fog történni, ha minden követ megmozgatunk annak megakadályozására. Ez bizonyos. Tehát a legbölcsebb csendben maradni.

Ramana

(T.M.P. Mahádévan M.A. PH.D. - Bhagaván Ramana)

 

Élni annyit tesz, mint kideríteni, mi az igazság, és erre csakis a szabadságban lesztek képesek, csakis akkor, ha a folyamatos lázadás állapotában élitek az életeteket. Ahhoz, hogy valóban éljetek, rengeteg szeretetre és őszinte egyszerűségre van szükségetek, meg kell tanulnotok csöndben maradni, s számos tapasztaláson kell átesnetek. Olyan elmével kell rendelkeznetek, mely képes roppant tisztán gondolkodni, melyet nem vernek béklyóba az előítéletek, a babonák, a remények és a félelmek.

     Jiddu Krishnamurti

 

A valódi nem hal meg, a valótlan sohasem élt.

Sri Nisargadatta Maharaj

 

 

Semmi nem tudja megakadályozni, hogy az Én ráébredjen önmagára.

Jean Dunn

Sri Nisargadatta Maharaj tanítványa

 

 

Maharaj: ... te és a világod álom állapot vagytok. Álmodás közben gyötrődhetsz. Senki nem tud róla, és senki nem tud rajta segíteni.

Kérdező: Tehát minden kérdésem, keresésem és tanulásom hiábavaló?

Maharaj: Mindez csak egy alvásba belefáradt ember ébredezése. Nem okai a felébredésnek, csupán korai jelei annak....

Sri Nisargadatta Maharaj - I Am That, 15. fejezet

 

 

Maharaj: Valószínűtlen, hogy meg tudod mondani, hogy minek gondolod magad. Önmagadról alkotott elképzeléseid napról napra, pillanatról pillanatra változnak. Ön-képed a legváltozékonyabb dolog, amivel bírsz. A legteljesebb mértékig sebezhető, minden jöttment kénye-kedvének kiszolgáltatott. Haláleset a családban, a munkahely elvesztése, egy inzultus, és az önmagadról alkotott kép, amelyet személyiségednek nevezel, mélyen megváltozik. Hogy megtudd mi vagy, előbb fel kell fedezned, mi nem vagy. És, hogy megtudd mi nem vagy, előbb gondosan figyelned kell magad, visszautasítva mindent, ami nem jár szükségszerűen együtt azzal az alapvető ténnyel, hogy: ’vagyok’. Az ilyen gondolatok, hogy adott helyen, adott időben, a szüleimtől születtem, most ez meg ez vagyok, itt meg itt élek, házas vagyok, apa vagyok, alkalmazott vagyok stb., nem velejárói a ’vagyok’-nak. Az ’én ez vagyok’ szokásunkká vált attitűdje. Következetesen és kitartóan különítsd el a ’vagyok’-ot az ’ez’ vagy ’az’-tól, és törekedj érezni, mit jelent lenni, csupán lenni, anélkül, hogy ’ez’ vagy ’az’ lennél. Minden szokásunk ez ellen szól, és a velük való megharcolás feladata hosszú, és időnként nehéz, de a tiszta megértés sokat segít. Minél világosabban megérted, hogy az elme szintjén csak tagadó kifejezésekkel írhatod le magad, annál gyorsabban érsz a keresés végére és ismered fel, hogy lényed korlátok nélküli.

Sri Nisargadatta Maharaj - I Am That, 18. fejezet

 

 

Kérdező: Amikor egy fát, egy arcot, egy naplementét nézek, a kép tökéletes. Ha becsukom a szemem, az elmémben lévő kép elhalványodik, és elmosódottá válik. Ha elmém az, amely a képet kivetíti, miért kell kinyitnom a szemem, hogy megnézzek egy szép virágot, és csukott szemmel miért látok homályosan?

Maharaj: Azért, mert külső szemeid jobbak, mint a belsők. Elméd teljesen kifelé fordult. Amint megtanulod, hogyan kísérd figyelemmel mentális világodat, sokkal színesebbnek és tökéletesebbnek fogod találni azt, mint amilyennel a test szolgálni tud. Természetesen, bizonyos gyakorlásra lesz szükséged. De miért vitatkozol? Elképzelésed szerint a képnek attól a festőtől kell származnia, aki éppen festi azt. Szakadatlanul kezdeteket és okokat keresel. Kauzalitás csupán az elmében létezik; az emlékezet adja a folytonosság illúzióját, és az ismétlődés hozza létre a kauzalitás ideáját. Amikor a dolgok ismétlődően együtt történnek, hajlamosak vagyunk oksági kapcsolatot látni közöttük. Ez egy mentális szokást hoz létre, de a szokás nem szükségszerűség.

Sri Nisargadatta Maharaj - I Am That, 19. fejezet

 

 

Maharaj: Hogy megismerje önmagát, az énnek szembesülnie kell ellentétével – a nem-énnel. A vágy tapasztaláshoz vezet. A tapasztalás felismeréshez, szenvtelenséghez, önismerethez vezet – ez a megszabadulás. És mi a megszabadulás végül is? Tudni, hogy születésen és halálon túli vagy. Elfelejtvén, hogy ki vagy, és önmagadat halandó teremtménynek képzelvén, annyi bajt teremtettél önmagad számára, hogy fel kell ébredned, akár egy rossz álomból.

A kutatás szintén felébreszt. Nem szükséges szenvedésre várnod; a boldogság kutatása jobb, mert ekkor az elme harmóniában és békében van.

Sri Nisargadatta Maharaj - I Am That, 20. fejezet

 

 

Kérdező: Időbe kerül megismerni önmagam.

Maharaj: Hogy segíthetne az idő? Az idő a pillanatok egymásra következése; minden pillanat a semmiből tűnik elő és a semmibe tűnik el, soha többé színre nem lépve. Hogy építhetsz valamire, ami ennyire múlandó?

Sri Nisargadatta Maharaj - I Am That, 21. fejezet

 

 

Kérdező: Talán alvajárók, vagy egy rémálom alakjai vagyunk. Semmi nincs, amit tehetne?

Maharaj: Teszek: Beléptem álomszerű állapototokba, hogy közöljem veletek – „Hagyjátok abba, hogy fájdalmat okozzatok magatoknak és másoknak, hagyjátok abba a szenvedést, ébredjetek fel.”

Kérdező: Akkor miért nem ébredünk fel?

Maharaj: Fel fogtok. Én nem fogom megakadályozni. Szükség lehet némi időre. Amikor kétségbe kezditek vonni az álmotokat, az ébredés már nincs messze.

Sri Nisargadatta Maharaj - I Am That, 21. fejezet

 

 

Kérdező: Honnan tudhatom, ki az, akit kövessek, és ki az, akiben kételkedjek?

Maharaj: Mindenben kételkedj, amíg meggyőződésre nem jutsz. A valódi Guru sosem szégyenít meg, és önmagadtól sem idegenít el. Állandóan visszavezet belső tökéletességed tényéhez, és belső keresésre buzdít. Tudja, hogy semmire sincs szükséged, még őrá sem, és lankadatlanul erre emlékeztet téged. Az önjelölt Guru azonban többet foglalkozik önmagával, mint tanítványaival.

Sri Nisargadatta Maharaj - I Am That, 83. fejezet

 

 

Értsd meg, hogy nem tudsz hiteles kérdést feltenni önmagadról, mert nem tudod, kiről kérdezel. A ’ki vagyok én’ kérdésben az ’én’ nem ismert, és a kérdésből adódó kérdés: „nem tudom, mit értsek ’én’ alatt”. Meg kell tudnod, hogy mi vagy. Én csak azt tudom neked elmondani, hogy mi nem vagy. Nem a világé vagy, még csak nem is a világban vagy. A világ nem létezik, egyedül te vagy. Te teremted a világot a képzeletedben, akár egy álmot. Ahogy az álmot sem tudod elválasztani önmagadtól, úgy a külvilág sem lehet független önmagadtól. Te vagy független, nem a világ. Ne félj a világtól, te magad teremtetted. Vess véget az álomban való boldogság és valóság keresésnek, és föl fogsz ébredni. Nem kell tudnod ’miért’, és ’hogyan’, ezek vég nélküli kérdések. Vess el minden vágyat, tartsd elmédet csendesen, és fel fogod fedezni!

Sri Nisargadatta Maharaj - I Am That, 87. fejezet

Kategória: Mindenféle | Hozzáadta:: nisargadattin (2013 Augusztus 18)
Megtekintések száma: 1232 | Címkék (kulcsszavak): idézetek | Helyezés: 5.0/1
Összes hozzászólás: 0
Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]